Du Moulin de Collogne, Saint Boil

17 september 2011

Zaterdag 17 september

De wekker liep om 06.30 af maar we waren al wakker door onze achterburen. Deze waren om 05.30 al aan het “spoken”. Het waren tent kampeerders , misschien wel weg geregend? Het was heftig weer vannacht, regen en onweer. Na ontbijt en koffie zijn we omstreeks 09.30 uur vertrokken naar St Boil. Een mooie rit langs binnenwegen en door dorpen en stadjes. Het weer werd ook steeds beter.

We hebben nog een ommetje naar Buxy gemaakt om een vaatje wijn te kopen in Cave Buxy. Om 11.30 waren we op de camping en onze plaats, plaats 24 op het zuiden en op een hoek Afbeelding 020Afbeelding 021was voor ons gereserveerd. De camping is voor ons heel vertrouwd. Wij zijn al voor de 7e keer hier. Het is geen luxe camping, maar wel gezellig, veel bloemen, vijvers enz..http://www.moulindecollonge.com/

Het is nu 15.00 uur en alles is weer gesteld, ook de TV! Wij kijken niet zoveel, maar toch s‘avonds, nu het wat later in het seizoen is en vroeger donker, kijken we wel een paar programma’s . De camping is enigszins gepimpt. Er is een ruimte gekomen voor TV en internet. Er zijn 2 Pipowagens geplaatst voor de verhuur, zien er erg leuk uit.

We hopen op mooi weer en het maken van mooie fietstochten. Ook zullen we een keer naar Taizé gaan. Voor wie niet weet wat Taizé is. Het is een klein dorpje met een oecumenische gemeenschap http://www.taize.fr/nl

Zondag 18 september

Gisteravond waren we erg moe en zijn vroeg gaan slapen, 22.00 uur lagen we in bed en lezen wat ik anders doe, lukte niet meer!

Het heeft vannacht weer flink geregend, maar nu, om 09.30 uur komt de zon er heel voorzichtig door.

Tegenover ons staan 2 niet meer zo jonge Duitse mannen met een tentje en ze trekken met de fiets door Frankrijk. Heel gezellig om hun ochtend ritueel  te zien. De heren hebben een paar stoelen en een tafeltje georganiseerd van een Pipowagen, zijn aan het eieren bakken, koffie zetten. Je kunt gewoon zien dat ze genieten, ze nemen hun gemak er van! Ze staan onder een notenboom en plukken eens een nootje en peuzelen ze op. Prachtig om te zien! De heren staan tevens naast een vijver, maar hebben nog geen hengeltje uitgegooid om een visje te vangen!

Wij hebben na de lunch een mooi fietstochtje gemaakt op een voor ons bekende route, maar het is heel mooi.

Wij staan op een hoekje zoals ik al eerder geschreven heb, dat is heel gezellig. Er komen veel mensen langs en velen maken een praatje. Wij vinden dat leuk.

Onderweg op onze fietstocht hebben we nog appels geplukt, niet bij mensen uit de tuin hoor, maar van bomen die langs de weg staan. Ook heeft Piet weer noten geraapt en geplukt. Hij was het niet van plan, maar kan het niet laten.

Het was al met al een gezellige dag met mooi weer, zonnig en rond de 20 graden. Niets mis mee dus.

Vanmorgen heb ik brownies gebakken. Uit Nederland een kant en klare mix meegenomen. Is erg lekker. Vanavond een lasagne gemaakt, verse groenten, saus en kaas. Lasagne is nu op. Kijken of ik lasagne bij de Carrefour kan kopen.

Maandag 19 september

Vannacht weer regenbuien en dat slaapt heerlijk, de regen die tikt op het dak van de caravan. Om 08.15 uur komt de bakker op de camping en un pain et deux croissants gekocht, en om alles droog in de caravan te krijgen moest ik rennen, het gaat weer regenen!

Volgens weer.nl  in Saint Boil blijven de buien komen vandaag en vanaf morgen zonnig en warm 20-25 graden. Daar wachten we dan maar op. Vandaag maar uitrusten, lezen, TV kijken en een praatje maken met deze en gene.

Dinsdag 20 september

Het was een koude nacht 5 graden, maar de ervaring heeft geleerd, als het s’nachts koud is, is het de volgende dag mooi weer is. En het was mooi weer zonnig en 26 graden. We hebben heerlijk gefietst, eerst naar Taizé, via de Voie Verte en daarna een rondje door de bossen en dorpjes gemaakt. Het is 50 kilometer geworden. Onderweg hebben we nog walnoten geraapt/geplukt. We kunnen het niet laten!

In Taizé hebben we een prière du midi, een dienst van zingen, lezing en stilte bij gewoond. Het dorpje Taizé is een klein dorpje. Afbeelding 006Afbeelding 007Het ligt boven op een berg. Wij stapten vanmorgen om 11.00 uur op de fiets en via de Voie Verte is het 18 kilometer naar Taizé. In het dorp moet je nog even flink klimmen. De weg is erg steil. Om onszelf niet te veel te vermoeien stappen we halverwege af. Even een stukje lopen en dan weer verder fietsen tot aan de kerk.

Fietsen een plekje geven, naar het toilet en naar de kerk. Het was toen 12.15 uur en de dienst begint om 12.30 uur. Bij de ingang liggen liedboekjes en daar nemen we ieder één van mee. We zoeken een plaatsje tegen de wand. Er zijn een paar bankjes en de bankjes tegen de wand heb je ook nog een steuntje in de rug!

Het loopt al vol met mensen en tegen 12.30 uur komen de priesters in witte gewaden binnen lopen en nemen plaats in het middenvak.Afbeelding 001 Er zitten priesters op stoelen en anderen op een knielbankje. Waar dat mee te maken heeft, leeftijd?

Als alle priesters binnen zijn verschijnt er op een lichtbakje het eerste nummer van het lied wat we gaan zingen. Het zijn voor ons bekende en onbekende liederen. Tussen door lezen verschillende broeders een Bijbeltekst. Ieder hetzelfde en in hun eigen taal. Frans, Engels, Duits, Pools en één tekst ook in het Nederlands.Afbeelding 003

Na het lezen van de Bijbelteksten en het zingen volgt een periode van stilte. Daarna gaan we weer zingen. Piet neemt voor de dienst een paar foto’s. Mag eigenlijk niet, maar ze zijn al gemaakt!

Na de dienst gaan we op een bankje voor de kerk picknickenAfbeelding 005 en maken nog wat foto’s. Wij hadden ook nog naar de winkel gewild, maar deze ging pas om 14.00 uur open.

Woensdag 21 september

Vandaag weer een mooie zonnige dag, 27 graden. We hebben een fietstocht gemaakt over een oude spoorlijn, een spoor viaduct Afbeelding 011en langs de wijnvelden. De druivenoogst was vroeg dit jaar en wij zien er weinig meer van. Er wordt opgeruimd, machines schoongemaakt en dat is het dan. De romantiek van de druivenpluk missen we dit jaar. Ik heb me laten vertellen dat er al in het voorjaar veel hagelschade was en dat heeft de oogst niet goed gedaan. We fietsen verder over de heuvels, door dorpjes, Afbeelding 015bossen en wijnvelden. Een prachtig mooie tocht van ongeveer 30 kilometer. Onderweg tamme kastanjes geraapt. Morgen ga ik ze koken en puree van maken.

Donderdag 22 september

Een dag naar Chalon sur Sâone om te winkelen en in de stad te wandelen. We zijn hier al meerdere keren geweest, maar genieten iedere keer weer van de prachtige oude stad. Afbeelding 024Afbeelding 023Afbeelding 022Afbeelding 025Op de terugweg weer wat boodschappen mee genomen. Ook dat moet van tijd tot tijd aangevuld worden. Het was al 6 dagen geleden dat we onze voorraad oppeil hadden gebracht in Louhans. Brood kopen we dagelijks vers van de bakker die s’morgens om 08.15 uur op de camping komt.

Vrijdag 23 september

W e hebben vandaag besloten Zondag weer verder te trekken naar Marsanne, dit is in de Drôme en in de buurt van Crest.

Vanmorgen de tamme kastanjes gekookt en van de bast ontdaan. Deze ga ik vanavond op de scottel bij het vlees bakken met wat zout. Je kunt van kastanjes natuurlijk ook puree maken, maar ik wil dit eens proberen.

Vandaag even gezwommen in het zwembad en een paar uur aan het meer gelegen. Het was weer prachtig weer, zonnig en zeker 25 graden.

Wij staan vrij dicht bij een vijver en er zijn ook sportvissers onder de kampeerders. Deze gaan vaak langs de vijver staan. Gisteravond heeft een mede kampeerder een spiegelkarper van 72 cm gevangen. Wij wisten niet dat deze vissen bestonden, maar zo heten ze dus. Heb er geen foto van gemaakt, maar vissers weten hoe ze er uit zien. De visser heeft hem terug gezet en met een menselijke keten hebben we de visser weer uit de vijver moeten halen, was wel lachen.

Vroeg gegeten, 18.30 uur, maar op een camping is het vaak heel gezellig, een praatje hier en een praatje daar, dus om 20.00 uur moesten we nog afwassen! De kastanjes waren trouwens heerlijk. Is misschien met spekjes ook heerlijk. Wie heeft er nog een lekker recept? Ik heb nog één portie en anders gaan we weer zoeken naar tamme kastanjes.

Zaterdag 24 september

Vanmorgen eerst een foto van de zonsopkomst gemaaktAfbeelding 026. het belooft weer prachtig weer te worden.

Opruimen en nog even naar de cave voor wat wijn. We hebben witte en rode gekocht. Witte Chardonnay en rode Pinot Noir, uiteraard beide uit de Bourgogne.

Vanmiddag weer een paar uur langs het meer gelegen Afbeelding 027Afbeelding 028Afbeelding 031en veel gekletst met mede kampeerders. Heel gezellig. Quiche staat in de oven dus straks weer lekker eten. Morgen trekken we verder naar de Drôme, Marsanne.

1. Ans:
    18 september 2011
    Hoi Ans en Piet
    Zo te lezen zijn jullie weer lekker aktief bezig.
    Wij hebben een fijne week aan de moezel gehad , goed weer , en mooie fietstochten gemaakt. EEn mooie omgeving.
    Nog veel plezier in Frankrijk.en ik volg jullie.
    Gr, Ans
  2. Ineke:
    19 september 2011
    Hallo Ans en Piet leuk dat jullie een blog bij houden.. mooie foto's hebbben jullie genomen... geniet er nog maar even van de winter kan weer lang genoeg zijn!!
  3. Jan:
    24 september 2011
    goede reis morgen, mooie omgeving waar jullie naar toe gaan. Vlakbij de ardeche waar we volgende zomer naar toe gaan (s' alban)
    xx van ons
  4. Jan:
    24 september 2011
    lief oma ik heb je niet meer gezien en mis je en opa ook
  5. Jan:
    25 september 2011
    LIEF OPA EN OMA PAPA HOEST NOG EN MAMA HOEST NOG EN VEINE VAKANTIE GROETJUS VAN NIELS