Sanary sur Mer

3 oktober 2011

Zondag 2 oktober

Na dat le patron ons met de tractor naar beneden had gehaald Afbeelding 058Afbeelding 059vertrokken we om 09.15 uur van de camping Les Bastets. Hoop dat we er geen spijt van krijgen. Het weer was heel mooi en het uitzicht prachtig. Moeten maar afwachten waar we nu komen.

Om ongeveer van 15.00 uur zijn we op de camping in Sanary sur Mer.http://www.campasun-mogador.eu/nl/camping-var.php Het was een rit van 260 kilometer via N en D wegen. Het is prima gegaan, dankzij de stuurmanskunsten van Piet. Aan hem alle eer!Afbeelding 062

Het eerste stuk tot aan Marseille ging goed, maar in Marseille ging tommie raar doen en namen we de verkeerde afslag, file, stoplichten en nog meer narigheid. Het is uiteindelijk wel weer goed gekomen, maar het was niet gemakkelijk. Daarna nog de bergen door om de route te vervolgen, prachtig mooi, maar het was weer heftig.

De camping is prima http://www.campasun-mogador.eu/fr/camping-var.php en onze plaats ook, maar we hebben geen uitzicht op meertjes of een mooi dal enz. Het weer is prachtig dus dat maakt het goed. Morgen op verkenning uit!

Maandag 3 oktober

Eerst naar de boulanger voor une baguette. Op de camping heeft men geen brood dus even verder op, op de fiets. 1 kilometer verder is een bakker.

Rond 11.00 uur vertrokken we om de omgeving te verkennen. We zijn eerst naar Sanary sur Mer gegaan en daar bij de tourist info een plan de ville gehaald. We fietsen langs de kust en komen op het fietspad bij Six Fours Les Plages. Six Fours Les Plages is een uitgesterkt gebied met woonwijken en stranden. We gaan tot aan Le Brusc. Het is klimmen en dalen, veelal langs de boulevard en soms langs bebouwing, maar het is een uitdaging. Op een bankje aan de haven eten we onze baguette en rusten uit.

Dan de weg terug en dat is vanuit Sanary sur Mer best even klimmen, maar met 1 keer rusten zijn we boven. De kust is heel mooi, grillig met baaien, stranden en gezellige plaatsen met winkeltjes, terrassen en veel mensen.

Wat ons opvalt is dat het nog erg druk is op de weg en op de camping. De camping is zogoed als vol. Na de fietstocht gaan we nog even naar het zwembad, een baantje zwemmen en naar de “hut”voor een drankje en een hapje.

Internet is hier moeizaam, soms bereik in de caravan en soms nergens!

Dinsdag 4 oktober

Piet is vanmorgen eerst brood gaan halen, une baguette et une flute et nog wat lekkers bij de koffie. Boodschappen gehaald en na de koffie op de fiets. Weer langs de kust, maar nu even verder naar het Ile du Petit Gaou. Op het eilandje kun je komen via 2 bruggen. Afbeelding 076Afbeelding 077Je mag er niet fietsen. Gewandeld en naar de vissen gekeken. Afbeelding 078Helaas waren de vissen snel weg en kreeg we geen gelegenheid om een mooie foto te maken. Het was heel mooi om te zien, de vissen sprongen uit het water en doken weer onder.

Het weer is iedere dag prachtig, zo rond de 30 graden. Vandaag hebben we 23 kilometers gefietst evenals gisteren. Dit is genoeg want de cols zijn hoog!

Aan het einde van de dag is het dan heerlijk even te kunnen zwemmen.

Woensdag 5 oktober

We hebben weer heerlijk geslapen ondanks de temperatuur, eerst onder een laken en midden in de nacht koelt het af en dan trekken we het dekbed over ons heen. Om 07.30 uur gaat de wekker en staan we op. Hebben we een lange dag voor ons en maken plannen wat we gaan doen.

De markt is groot en mooi. Er is van alles te koop,Afbeelding 085 Kleding, schoenen en lekkere dingenAfbeelding 086. Het is echt de moeite waard. Voor we naar de markt gaan eerst even naar het postkantoor om postzegels te kopen. Een kaartje sturen naar kinderen en kleinkinderen.

We zijn vanmiddag naar het strand Afbeelding 096Six Fours les plages geweestAfbeelding 093. Een mooi groot rustig grintstrand. We gaan even zwemmen in de Middelandsezee. Daarna gaat Piet gaat zonnen en ik ga lezen onder de parasol. Daarna weer de col op naar de camping, maar niet voordat we een ijsje hebben geprobeerd op de boulevard van Sanary sur Mer. Niet voor herhaling vatbaar. IJs in Italië is veel, veel en veel lekkerder.

Hoor en zie net het weer bericht op TV, Nederland begint de herfst morgen. Hier schijn het nog warm te blijven. Het weekend schijnt het even iets minder te worden 21 graden en veel wind, maar daarna weer heerlijk weer!

Donderdag 6 oktober

Vandaag een wasje gedaan. Vanmiddag weer op de fiets naar het strand. We hebben geen parasol meegenomen i.v.m harde wind. We hebben een plaatsje gevonden onder een palmboom!

Voor morgen geeft weer.nl nog meer wind aan. De grond is hier erg hard , en een extra haring inslaan om de luifel vast te zetten lukt niet. Piet heeft de luifel extra vastgezet aan de wielen van de auto. Morgen wel opletten dat wanneer we eventueel met de auto weggaan de luifel niet meenemen!

Vrijdag 7 oktober

De storm is hevig geweest vannacht en nog, maar ondanks de storm wel lekker geslapen. We werden wel regelmatig wakker door hevige rukwinden. Piet is om 03.00 uur nog even buiten geweest. Luifel stond er nog goed bij.

Om 07.00 uur hebben we de luifel toch maar opgerold. De storm was hevig en er kan dan niets gebeuren als wij even weg zijn. Het plan is te gaan wandelen langs de kust en naar de zee kijken. Fietsen gaat niet lukken vandaag vanwege de storm. Aan de temperatuur zal het niet liggen, om 09.30 uur is het 22 graden en de zon schijnt! Het stormt zo erg dat de caravan af en toe heen en weer schudt. Er is ook overal zand in de caravan.

We hebben na de lunch een wandeling langs de kust gemaakt naar BandolAfbeelding 097. Het  stormt nog heel erg en we worden bijna weggeblazen. Gelukkig is het een wind uit zee, dus we worden niet de zee in geblazen, hahaha. Er is een enkele zwemmer in zee, en veel surfers. Is een prachtig gezicht met de harde wind. De planken gaan als een speer over het waterAfbeelding 104.

De kust is heel afwisselend, eerst wandelen we hoog boven de zee met rotsen en stroken zandstrandAfbeelding 099. Naar Bandol toe is het een dalende weg en lopen we dicht langs het strand en later langs de haven Afbeelding 112met heel veel boten en bootjes. Er zijn er ook heel veel te koop!Afbeelding 109

Bandol is een stadje langs het strand met winkels en terrassen. Ziet er heel gezellig uit. Sanary sur Mer is net zo iets maar heeft wat meer gezellige winkelstraatjes. Een aantal jaren geleden zijn we in Saint Tropez en Saint Maxim geweest. Meer bekende stadjes aan de Côte d’Azur, maar Bandol en Sanary vinden wij gezelliger en mooier en de boten zijn er niet kleiner en minder!

Afbeelding 114

Zaterdag 8 oktober

De wind is wat gaan liggen, maar nog steeds een harde wind. Luifel nog opgerold gelaten en niet gaan fietsen. Vanmorgen eerst boodschappen gedaan in Six Fours Les Plages en vanmiddag gaan wandelenAfbeelding 117 naar en door Sanary sur Mer.

De temperatuur was ook iets minder 20-21 graden. Voor morgen zijn de voorspellingen weer hogere temperaturen en minder wind. Mogelijk een fietstochtje maken langs de kust of het binnenland in.

Het plan voor vandaag is eerst naar de markt in Sanary sur Mer en  na de lunch naar het strand. Dit betekent wel dat we 2 keer de berg op moeten fietsen, maar ja daar wen je ook aan! De camping ligt net buiten Sanary sur Mer

Zondag 9 oktober

Nog steeds veel wind, maar we besluiten toch maar een fietstochtje te maken. Langs de kust en dan naar Seyne sur Mer. Langs de kust is een fietspad en ga je dan richting Seyne sur Mer dan is er soms een fietspad en dat stopt ook ineens weer. Gaan dan over de stoep of over de weg. Kijken wat het beste is. Op de stoep fietsen mag in Frankrijk! Via Seyne sur Mer komen we bij het strand van Fabrégas. Afbeelding 118We gaan aan het strand picknicken Afbeelding 119en daarna een wandeling maken naar een ander strandje. Smalle paden over de bergen Afbeelding 126Afbeelding 127en hoog boven de zee. Onderweg knip ik wat mooie takjes en bloemen en maak er een boeket vanAfbeelding 128 om onder de luifel te hangen. Wil je naar een strandje dan moet je via een paadje afdalen. Bovenaan de bergen zien we ook parkeerplaatsen. Misschien een keer met de auto gaan en een heel lange wandeling langs de kust maken. Met de fiets is het iets te hoog! De wind is onder tussen gaan liggen. Als we weer bij het strand van Six Fours Les Plages komen we weer een enkeling op het strand liggen, er zijn weer veel golfsurfers in zee en heel veel wandelaars op de boulevard. Zeg maar het is gewoon druk!

Wanneer we weer bij ons hutje zijn drinken we eerst een kop koffie en dan gaat de luifel weer uit. De storm is weer over volgens weer.nl en de temperaturen gaan weer omhoog deze week

Het is nu zonnig en ongeveer 22 graden. Beter weer als in Nederland. Kreeg een mailtje van Niels dat het regende en de mail was van 10.00 uur vanmorgen.

Wij hebben weken geen regen gezien. Komt wel weer als we de 16e richting Nederland rijden. Is ook wel nodig, spoelt de auto en caravan schoon!

Maandag 10 oktober

Eerst vandaag een wasje gedaan en na de koffie een fietstoertje gemaakt. eerst naar Bandol, langs de kust en even de stad door. Nog even verder langs de kust. Er zijn wat kleine strandjes, maar echt verder langs de kust is het niet te fietsen. Gaan terug en naar Six fours les Plages, naar ons eigen strandje onder de palmboom, maar helaas heeft er een hond gepoept. Doen ze hier ook! Zijn wat verder gaan liggen, maar veel lawaai van de weg. Even gezwommen in de zee. Was heerlijk.

Het is nog steeds druk in de omgeving en op de camping. Wat opvalt is dat er heel veel campers zijn en geen kleine. Om even te vertellen: Er was een Duitser met een geweldig grote camper, een bus ongeveer. Kost in Duitsland € 170.000, 00 en in Nederland kun je er nog 25 % bijtellen! Niet normaal meer. Plaatsen waar je kunt kamperen zijn vaak niet groot genoeg en dat geeft problemen. De campers zijn prachtig, dat wel! Wij zijn best tevreden met ons hutje ook al kijken we onze ogen uit! Moet wel eerlijk zijn.

Dinsdag 11 oktober

Vandaag na de koffie een prachtig mooie fietstocht gemaakt langs de kust,Afbeelding 129Afbeelding 130 door het bos en over de bergen, Het was zwaa,r maar na een klim komt ook weer een afdaling!

We zijn over het Massief Du Cap Sicié gefietst eerst naar Afbeelding 135Pont du Vue en de Notre Dame du Mai. Afbeelding 131Afbeelding 146De fietsen hebben we op de parkeerplaats gezet en het laatste stuk, 800 meter, hebben gewandeld. Deze weg was iets te steil voor ons, denk wel hellingen van 20%.Afbeelding 140Afbeelding 145

Na dit punt was het hoofdzakelijk afdalen. Onderweg verschillende keren stoppen om van het uitzicht te genieten.Afbeelding 138 In de buurt van Fabrégas gaan we richting Seyne , Six fours , langs de kust en zo weer naar Sanary,

Het leuke was dat waar we Zondag gewandeld hebben en de weg Afbeelding 148boven zagenAfbeelding 147, wij nu boven waren en het wandelpad beneden zagen liggen!

33 kilometer gefietst van de zee op 0 tot 350 meter hoogte en daarna nog even de berg naar de camping op. Douchen, zwemmen, eten en wat kletsen met mede kampeerders en dan is het tijd om te gaan slapen. Zijn we echt wel aan toe!.

Woensdag 12 oktober

Als een blok geslapen vannacht na de fietstocht van gisteren. Vandaag een beetje rustig aan!

We gaan vandaag toch nog maar even naar de markt in Sanary. Is heel gezellig, langs de haven en ook mensen kijken is leuk.

Na de lunch naar een mooi Afbeelding 152zandstrand tussen Afbeelding 149Bandol en Sanary. Het was warm en de zee was heerlijk! Denk dat het wel 25 tot 30 graden was. Wij zijn bofkonten met deze temperaturen in oktober. Verkorten we de herfst en winter enigszins. Met de winter is niets mis mee, maar dan om te skiën!

Donderdag 13 oktober

Gisteravond werd het langzaamaan warmer. Om 22.30 uur was het 24 graden, Vanmorgen bij het wakker worden nog 19 graden.

Internet heeft kuren, misschien door de warmenacht. Gisteravond wel contact maar kan niet internetten en vanmorgen nog hetzelfde,

Hoop straks weer wat foto’s te kunnen plaatsen.

De camping is nog steeds vol. Er komt maar een enkele caravan binnen en heel veel campers. Soms is de camping vol. Men moet dan wachten tot er de volgende morgen plaats is.

Vanmorgen wat gepoetst in en om de caravan en vanmiddag weer naar het strand. Wij zijn een beetje aan het “afbouwen”, willen Zondag vertrekken richting huis. Hebben heel veel gezien hier en nu wat uitrusten aan het strandAfbeelding 150.

Vrijdag 14 oktober

Vanmorgen een wasje gedaan, tafel en stoelen schoongemaakt en nog boodschappen gedaan. Het plan was vanmiddag naar het strand te gaan, maar dat is niet gelukt De lucht ging betrekken en er kwam een flinke regen bui. De lucht bleef bewolkt met af en toe een waterig zonnetje. Het was niet echt koud, 20 graden maar toch niet wat we gewend waren. De luifel hebben we ook maar opgeruimd en we hebben het er over om  morgen maar te vertrekken. Eerst was het plan zondag te vertrekken, maar het weer wordt iets minder dus besluiten morgen maar te gaan. Morgen gaat er een hele groep Nederlanders naar huis. Vanavond nog een paar mensen groeten want morgenochtend is het vaak alleen maar even zwaaien, iedereen is dan druk.

Even afrekenen en dan morgen naar Lyon. Het plan is daar een paar dagen te blijven. De stad moet heel mooi zijn hebben we gehoord.

Weet niet of daar internet is. Is er internet dan is er morgen of overmorgen weer een berichtje!

Zal het hier wel missen, de temperatuur, de zee, de geuren van de bomen enz., maar ja aan alles komt een eind! Zo ook aan ons verblijf aan de Côte d’Azur.

1. Katinka:
    3 oktober 2011
    Dag Piet en Ans,
    Elke keer lees ik jullie berichten met veel plezier. Maar vanmorgen nam ik de tijd om alle foto's te bekijken. Wat prachtig! De landschappen, de strakblauwe luchten, de mooie oude dorpjes. Wat goed dat je dat zo mooi kunt fotograferen Ans. Het zijn kadootjes.
    groet,
    Katinka
  2. Jan:
    4 oktober 2011
    Heerlijk dat jullie weer lekker een zonnetje hebben.... We hopen dat het over 2 weekjes ook nog aardig herfstweer is tijdens onze vakantie... Daarna zullen we jullie hopelijk snel weer zien!
  3. Bernadette:
    7 oktober 2011
    Ha Ans en Piet,
    wat een actief leven en in je vakantie om 7 uur opstaan.. klinkt allemaal even enthousiast ! Geniet ervan en wij genieten mee dankzij de plaatjes en de verhalen. We zullen as woensdag aan jullie denken ! groeten van Bernadette en Aat
  4. Jan:
    8 oktober 2011
    Vandaag is jullie kaartje aangekomen! We waren inderdaad in 2008 in six-fours-les-plages. Je kan je voorstellen hoe druk het was in het hoogseizoen. We gingen altijd een stukje verderop. Het naamplaatsje ben ik vergeten... Was een heel leuk zandstrandje met een klein restaurantje aan het water..
    Verder gaat het hier erg goed en kijken we uit naar volgende week. Jan helaas nog niet helemaal beter...
    groetjes Cora
  5. Jan:
    8 oktober 2011
    het (kleine) strandje was in fabregas (jan heeft het even in zijn dagboek opgezocht).

groetjes
  6. Jan:
    10 oktober 2011
    Leuk dat jullie in fabregas geweest zijn. En wat fijn dat het zo'n lekker weer is! Geniet er nog maar even van want straks is het herfst!!
  7. Ans:
    10 oktober 2011
    Hoi Ans en Piet
    Fijn dat de wind is gaan liggen.
    En wat is het daar mooi.

Geniet nog lekker van de laatste week en goede reis terug
    gr, Ans
  8. sjerp en els de hoop:
    16 oktober 2011
    hoi Piet en Ans
    bedankt voor de mooie foto,s wat is het daar een mooie omgeving.
    ik wens jullie nog een mooie tijd.
    groetjes s